Västerbottenpaj

I går till kräftorna så gjorde jag en vätterbottenpaj, 
Den godaste jag gjort så jag måste spara receptet,
 
Pajdeg:
125 gr smör
3 dl vetemjöl
1 msk kallt vatten
1. Sätt ugnen på 225°. Kör smör och mjöl i matberedare till en smulig massa. Tillsätt vatten och kör hastigt ihop till smulig deg.
2. Tryck ihop smulorna och tryck ut dem i en pajform, 24 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Ställ kallt ca 15 min. Nagga och förgrädda pajskalet 10 minuter mitt i ugnen.
 
Fyllning:
6 dl riven västerbottenost, jag tog 2 påsar
1 dl grädde
3 ägg
svartpeppar
3. Vispa ihop ägg och grädde. Salta och peppra och blanda i osten.
4. Bred ut ostblandningen i pajskalet. Grädda ytterligare ca 20 minuter tills ytan fått lite färg. Låt svalna.

Som sås till så blandade jag ihop creme fraiche och rom,
 

 
 

Kommentera här: