Biskvier

Mera julbak,
Baka egna chokladbiskvier! Här är ett recept på de goda kakorna som är fyllda med smörkräm.
Doppade i mörk choklad,ringlade sedan över ljus choklad,
Tror jag måste baka en omgång till innan jul,
Blev 22 st , men det är populära här hemma så det räcker nog inte,
 
Gjorde botten på malen sötmandel
  • 200 g  sötmandel
  • dl  socker
  • st  äggvitor
Sätt ugnen på 175 grader
Rita ut rundlar på bakplåtspapper
Skålla,skala och mal mandeln
blanda med socker
Vispa äggvitorna lätt och blanda ner i socker-mandelblandningen.
Jag spritsade sedan ut smeten till små runda kakor
Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter,
Dra bort papperet från plåten,spola plåten under kallt vatten,
dra tillbaka papperet på plåten, vänta liten stund ,sedan lossnar de lätt.
 
Smörkräm:
Koka i 1 min och 40 sek.
75 gram socker
1/4 dl vatten
(Får max koka i 2 min)
Vispa 3 äggulor till skum
Häll försiktigt ner sockervattnet under vispning
Vispa den kall,
Vispa sedan ner 150 gr rumstempererat smör och
1,5 tsk vaniljsocker
 
Bred krämen på undersidan av kakorna, ställ svalt,
det blev inte så mycket smörkräm på kakorna,men så vill jag att det ska va,
Smält choklad och doppa ner biskvierna,ställ svalt,
Smälte sedan ljus choklad som jag ringlade över
 
 

Kommentera här: