Mandelkorg med glass och bär

Som Lördagsdessert efter en god grillmiddag så bjöd jag på knäckiga mandelkorgar.
Tobias och Elisa kom och åt middag med oss,
 
Riktigt tunna och spröda blev de, så man får vara försiktig både när man gör dem och när man fyller dem.
Men de blev Goda, smakar knäck och de passar perfekt till hallon och blåbär och vaniljglass,MUMS
 
1 1/4 dl strösocker                 
100 g smör                 
50 g hackad mandel                 
1 1/2 msk vetemjöl                                     
2 msk vispgrädde                 
1 msk sirap
Värm ugnen till 200°. Rör samman socker, smör, mandel, vetemjöl, grädde och sirap i en tjockbottnad kastrull. Låt blandningen koka upp under omrörning. Klicka ut smet(ca 3 msk) på bakplåtspapper och grädda tills de har fått gyllenbrun färg(ca 5 min) , jag gräddade en och en , det är lätt att de flyter ihop annars.
De får inte vara för ljus i mitten då går de sönder när man formar dem,
Låt de svalna en kort stund innan du lägger dem över muggen, jag tog en kaffemugg,
Det blev 6 st formar, jag klarade att få 5 st fina men en gick sönder för att den blev för lite gräddad.
 
Korgarna går bra att förbereda, bara sen att fylla just innan servering,
Jag fyllde dem med hallon, blåbär, vaniljglass och lite vispad grädde,
Supergoda, en efterrätt som vi kommer göra fler gånger,
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: